ده درمان قطعی زانو درد که قطعا جواب خواهد داد

حرکت کششی چرخش کمر

فهرست مطالب

زانو یکی از پیچیده‌ترین بخش‌های بدن بوده و نقش آن در حرکات و عملکرد روزمره بسیار مهم است. این بخش از بدن در معرض آسیب‌های فراوانی قرار گرفته که یکی از مهمترین آن‌ها زانو درد است. این مشکل برای افراد مختلف در رده‌های سنی گوناگون به وجود می‌آید و عملکرد روزانه آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر بسیاری از افراد با این مشکل مواجه بوده و به دنبال درمان قطعی زانو درد هستند.

در این مقاله به معرفی چند روش درمانی موثر در زانو درد خواهیم پرداخت و مهمترین ویژگی‌های آن‌ها را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

روش‌های درمانی زانو درد

اگر زانو درد شما جزئی است می‌توانید با کمک راه حل‌های خانگی و با استفاده از روش‌های خود مراقبتی آن را درمان نموده و یا درد را تسکین دهید. فرایندهای فیزیوتراپی و استفاده از زانوبند نیز مفیدند. از سوی دیگر باید پیش از انتخاب روش درمان قطعی زانو درد علل ایجاد این پدیده را بدانید و یا علائم آن را بشناسید.

در ادامه به چند نمونه از مهمترین روش‌های درمان زانو درد اشاره خواهیم کرد که پزشک معالج بر اساس علت و شدت درد آن را به شما توصیه می‌کند.

۱.کاهش وزن

هر چند داروی زانو درد با توجه به نظر و صلاحدید پزشک معالج انتخاب می‌شود اما با این حال کاهش وزن توصیه بسیاری از متخصصین برای حل این مشکل است. چراکه افزایش وزن فشار زیادی به زانوها وارد می‌کند.

پس افرادی که دارای اضافه وزن هستند و از زانو درد نیز رنج می‌برند بهتر است با ثابت نگه داشتن وزن و یا کاهش آن درد زانوی خود را از بین برده و درمان کنند.

۲.استفاده از داروها

ممکن است زانو درد شما بنا به دلایلی مانند آرتریت روماتوئید، نقرس و… ایجاد شده باشد. در این شرایط پزشک برای شما داروی زانو درد تجویز خواهد کرد. این داروها می‌توانند درد شما را تسکین داده و آن را درمان کنند.

۳.درمان‌های ورزشی و تمرینی

افرادی که به دنبال روش‌های درمان قطعی زانو درد هستند بهتر است این روش‌ها را نیز امتحان کنند. روش‌های ورزشی و تمرینی بر اساس اینکه علت درد ناحیه زانو چیست با یکدیگر اختلافاتی دارند. این راهکارها به این منظور استفاده می‌شوند تا عضلات اطراف زانو را تقویت کرده و به پایداری بیشتر آن کمک کنند.

در این شرایط پزشک معالج درمان‌های فیزیوتراپی و یا تمرینات تقویتی را به شما توصیه می‌کند. افرادی که ورزشکار هستند در بیشتر موارد به تمریناتی برای اصلاح الگوی حرکتی خود نیاز دارند. از سوی دیگر باید انعطاف پذیری آن‌ها بهبود پیدا کرده و به تعادل دست پیدا کنند.

حتی اگر این روش‌ها درمان قطعی زانو درد نیز نباشند و به طور کامل مشکل شما را برطرف نسازند اما می‌توانند با گذشت زمان از میزان درد کم کنند و مشکلات سفتی و یا تورم مفاصل را برطرف نمایند.

۴.روش‌های تزریقی

از نظر بسیاری از افراد درمان قطعی زانو درد تزریق دارو به صورت مستقیم به مفصل است. اگر پزشک معالج نتواند درد بیمار را با مصرف دارو کاهش دهد به تزریق اقدام می‌نماید. یکی از این داروهای تزریقی کورتیکو استروئید است که می‌تواند التهابات را تا حدود زیادی کاهش دهد.

 

داروی کورتیکواستروئید برای زانو درد

 

۵.دستگاه تنس

دستگاه تنس عنوان وسیله‌ای است که برای برطرف شدن گرفتگی‌های عضلانی، دردهای عصبی و مفصلی، آرتروزها و… مورد استفاده قرار می‌گیرد و نقش بسیار موثری در مدیریت درد دارد.

نحوه عملکرد این دستگاه به این شکل است که با ایجاد جریان الکتریکی و با استفاده از آن به تحریک اعصاب ناحیه مد نظر منجر شده و از این طریق قادر به از بین بردن گرفتگی و درد زانو است.

شاید برای شما جالب باشد

 

۶‌.درمان‌های جراحی

در برخی از موارد روش‌های جراحی می‌توانند درمان قطعی زانو درد شما باشند. این روش‌ها نیز تنوع بالایی داشته و شامل جراحی آرتروسکوپی، جراحی تعویض جزئی زانو و… هستند. از هر کدام می‌توانید در شرایط خاصی استفاده کنید.

در جراحی آرتروسکوپی پزشک معالج آسیب‌های مفصلی را با کمک یک دوربین فیبر نوری و برخی از ابزارها بررسی کرده و آن را ترمیم و اصلاح می‌کند. اما برای درمان زانو دردهای شدید روش جراحی تعویض جزئی زانو کاربرد دارد که در آن بخش‌های آسیب دیده زانو با قطعاتی از جنس فلز و یا پلاستیک جایگزین می‌گردند.

درمان آرتروسکوپی برای زانو درد

 

۷.روش‌های فیزیوتراپی

فیزیوتراپی برنامه‌ای جامع برای درمان قطعی زانو درد بوده و می‌تواند برای تمامی بخش‌ها مانند عضلات، اعصاب، مفصل و رباط مورد استفاده قرار بگیرد.

این روش‌های درمانی خاص کمک می‌کنند تا عملکرد زانو بهبود پیدا کرده و عملکرد نامناسب و ناصحیح عضلات اصلاح و تقویت گردد. از مهمترین حرکات فیزیوتراپی می‌توان به تمرین‌های کششی اشاره کرد.

۸‌.لیزر درمانی

لیزر درمانی نیز می‌تواند درمان قطعی زانو درد باشد به شرط اینکه در موقعیت مناسب و با تجویز پزشک متخصص و با تجربه صورت پذیرد. در این روش از طول موج خاصی استفاده شده و به بافت‌های زانو تابانده می‌شود تا روند بهبود درد را سرعت بخشد.

پزشکان در مواقعی از این روش استفاده می‌کنند که فرد چند مشکل در زمینه زانو دارد. با استفاده از راهکار لیزر درمانی دردهای بسیاری کاهش پیدا کرده و التهاب و تورم نیز کاهش می‌یابد. پرتوهای لیزر در حالت معمول به شکلی مستقیم به ناحیه آسیب دیده تابانده شده و میزان نفوذ آن‌ها به بافت‌ها ۲ تا ۵ سانتی‌متر است.

۹‌.گرما و سرما درمانی

گرما و سرما درمانی اگر درمان قطعی زانو درد نباشند اما تاثیرات قابل توجهی در کاهش درد دارند و یا میزان قرمزی‌ها و تورم را کاهش داده و انعطاف عضلات را بیشتر می‌کنند.

در حالت معمول و در سه روز اول، از سرما درمانی استفاده بیشتری به عمل می‌آید که ماندگاری آن هم بالاتر است. اما تاثیرات گرما درمانی زودتر خود را نشان می‌دهد. با این حال ماندگاری این روش کمتر است. شما باید حداقل به صورت روزانه دو بار و در هر نوبت به مدت ۱۵ دقیقه از کمپرس سرد و یا گرم برای برطرف ساختن درد زانو کمک بگیرید.

۱۰. اصلاح تغذیه و رژیم غذایی

اگر به دنبال درمان قطعی زانو درد هستید بهتر است در کنار تمرین‌های ورزشی و کششی یک رژیم غذایی سالم و مناسب نیز تدارک ببینید تا به روند درمانی شما کمک کند. بسیاری از مواد غذایی به کاهش التهاب منجر شده و درد زانو را از بین می‌برند. از مهم‌ترین این مواد غذایی می‌توان به ماهی‌های چرب حاوی امگا ۳ اشاره کرد و یا سبزیجات تازه، میوه‌ها، مغزها و تخمه‌ها، زنجبیل، زردچوبه، روغن زیتون و… را نام برد.

رژیم درمانی برای زانو درد

فهرست مطالب

نویسنده

مدیر وبسایت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به اشتراک گذاری:

WhatsApp
Telegram
Twitter
Email
LinkedIn
Facebook